Кап. Никифор Герчев – морският Дон Кихот

Кап. Никифор Герчев – морският Дон Кихот

Кап. Никифор Герчев – морският Дон Кихот

Той е единственият българин досега, номиниран за наградата на Международната морска спасителна федерация (IMRF) за цялостен принос!

От Кръстина Маринова, кореспондент на „Труд“ във Варна ,19.10.2018

 

Морският Дон Кихот, който се бори с истински бедствия, но и с вятърни мелници – бюрокрация и чиновници, в най-трудния и тежък мъжки занаят. И който няма своя Санчо Панса и носи сам доспехите си.

Това са били най-точните медийни попадения за образа на капитана – легенда от Варна Никифор Герчев, който на 82 години получи заслужено и престижно признание. Той е единственият българин досега, номиниран за наградата на Международната морска спасителна федерация (IMRF) за цялостен принос.

“Като чуя за кризисен щаб, който не е от експерти, а от служители, ми притъмнява, щом се произнесат: процесът е неуправляем”, казва капитанът, врял и кипял в морски инциденти.

Гласувайте за този велик Българин тук..
Read More: https://goo.gl/YBhBnn

Участвал е в над 25 критични и сложни ситуации без предизвестен край и е допринесъл за спасяването на над 250 живота. Затова често повтаря, че спасителят по море не е като спасителя на плажа в ролята на герой от летните репортажи. Морското спасяване е колективна работа, часовников механизъм, в който, ако едно болтче не заработи, всичко пропада.

Първият час за реакция е златен, а участието със сърце и душа дава успех. “Когато отивате на такава операция, трябва да тръгнете с мисълта, че брат ви е там, дъщеря ви е там, баща ви е там и е бедстващ. Нямате ли такъв хъс, няма надежда”, казва той на своите момчета – доброволци.

Много са морските операции, в които лично е участвал и ръководил – със закъсалите кораби “Бяла”, “Обзор”, “Полиникис”, “Добруджа”, “Самоков” при Иличовск, “Мехмет Аслан” при Бургас, “Дряново” при Босфора, кораба – легенда “Радецки” на пристанище Русе. Един от най-тежките инциденти е с изваждането на потъналия български кораб “Балкан” през 1968 г. край сирийското пристанище Латакия, натоварен с 3100 т гниещо жито, отделящо сероводород и циановодород, в близост до отходния канал на града и при 40 градуса температура.

Тогава той и екипажът, с маски и голи до кръста, гребали с лопати отровния товар,. Всички оцелели с изключение на машинния боцман, който поради самонадеяност загинал нелепо. Голямата драма по Черноморието през миналия век е свързана с танкера “Ерма” на пристанище Варна, на борда който на 23 юни 1977 г. избухва огромен пожар, предизвикал близо 100 взрива, които едва не хвърлят града във въздуха. Денонощната спасителна операция, в която рискуват живота си стотици огнеборци, военни, моряци и водолази, се ръководи от началника на

Националната служба „Противопожарна охрана” генерал Илия Дончев и от кап. Никифор Герчев като шеф на Морско спасителната аварийна служба към

Управлението за поддържане на морските канали и акваторията на пристанищата.

По-страшна е следващата 1978 година, когато 65 души намират смъртта си в езерото между двата бряга на град Белослав след събора. Внезапно потъва старият понтонен мост, по който стотици хора бягат, за да хванат отсрещния влак за Варна.

Жестока трагедия с много жертви въпреки голямата спасителна операция, продължила две денонощия. Мостът се обръща и затиска като в капан хората сред ледените води, връща тежките спомени капитанът. За него истинските виновници са тогавашните местни управници, които не са послушали специалистите да махнат опасното съоръжение, а и не са осигурили охрана и ред. Но в затвора отиват двама морски старшини, които, малко преди да рухне мостът, са го отворили, за да мине танкер.

Над 80 на сто от морските инциденти, катастрофи и беди са причинени от човешка грешка, но вината винаги я стоварват после на гърба на тези, които изкарват най-горчивия залък. Колко мъка има в това море, а най-голямото наказание са смърт и черни забрадки, които помня от малък, казва доайенът на морското спасяване у нас.

Роден в Бургас, едва 14-годишен,  завършил централната морска школа на ДОСО и познава цялото крайбрежие от румънската до турската граница на пръсти. Той е създател и ръководител на доброволческата организация БУЛСАР, нещатен консултант на Националната следствена служба при заплетени морски казуси и сега, въпреки напредналите години и след няколко сърдечни операции, продължава да участва лично или с консултации спасителни акции.

Възпитаник е на Висшето военноморско училище  във Варна. Офицер е от първия ешелон командири на брегови постове на ВМС. Уволнен е от военния флот по политически причини. Всички знаят, че е чепат характер, когато отстоява принципи, дисциплина и професионализъм .

Тежко звучат думите му “Оставете в покой тази братска могила” за потъналия през 2004 г. кораб “Хера” в Босфора, заради които го съдиха близките на загиналите от екипажа. Но го подкрепиха други почернени моряшки семейства, защото казва истината. Голямата му битка срещу бюрокрация и началници в бранша си остава тази за спасителния кораб “Перун”, който искаха да продадат на чужденци или да нарежат на скрап.

Сега е захвърлен, изоставен, но има шанс да възкръсне, вярва капитанът, който дава пример с румънците, които са ремонтирали спасителните си кораби, а поляците са построили нови с европейски пари. Рицар на ордена на Финландския лъв, к. д. п. Никифор Герчев беше отличен миналата година с ордена “Рицар на Ордера на Финландския лъв”.

Призът за цивилни и военни постижения и за неговия принос за защитата на човешкия живот на финландски граждани му беше връчен в НДК в София. Носител е на златен, сребърен орден, на наградата на фондация “Паница” за “Гражданска доблест” и още много отличия. Малко хора знаят, че той пише поезия.

“Морето беше първата любов.

Обичах го! Живях сред него! Страдах,

 и обладан от властния му зов,

с вълни се извисявах и пропадах”,

е част от неговата “Изповед”.

За него:

Голям опит и езикова култура

„Огромна широта на познания в морското дело, в морското право, голям опит, висока езикова култура. Безспорната му експертиза в дейностите по търсене и спасяване на море и изцяло в областта на ликвидацията на кризи гарантираха винаги най-правилното насочване на разследванията, безпогрешна преценка на доказателствата и убедителни изводи. Особено ме е впечатлявала винаги дълбоката почтеност на кап. Герчев и непоколебимостта, с която отстоява разбиранията си.“

Георги Илиев, бивш завеждащ отдел в Националната следствена служба.

 Само суперлативи за професионализма му

Човек с изключителен професионализъм, признат от международната морска общност. Създател е на доброволческата спасителна служба и сам е спасил живота на много хора. Да, чепат характер е и е с остър език, но в нашата система има много трески за дялане.

К.д.п.Тома Томов, председател на Организационния комитет на регатата “Тол Шипс”.

 

  Знаят го чак в Нова Гвинея

Бях на семинар в Генуа, когато щом разбра, че съм от България, колега от Папуа, Нова Гвинея, веднага попита за капитан Герчев. Заедно с него са работили по Международната конвенция за морско търсене и спасяване, както и по спасяването на потънал ферибот край Индонезия, в операцията, в която участва български капитан на кораб и доброволец на БУЛСАР.

Пламен Бонев, началник отдел “Морско-спасителен координационен център”

 

 

Заслужено признание

Лично съм щастлив, че е номиниран за най-престижната награда на морската общност. От 2006 г. заедно с него и с лидера на моряшкия синдикат се борим за спасяването на кораба “Перун” и срещу хората, които искаха да го ликвидират. Виновни все няма, но не сме се отказали, докато тези, които поименно знаем, не получат възмездие.

К.д.п. Богдан Богданов, председател на Българска морска камара .     

Гласувайте за този велик Българин тук..
Read More: https://goo.gl/YBhBnn 

Captain Nikifor Guerchev, Chairman of BULSAR, the Bulgarian maritime volunteers’ organisation has been nominated in the Lifetime Achievement category, for his lifelong contribution to national safety at sea.

He joined the maritime section of the governmental voluntary organization for defense aged just 14. Followed by the Navy and a post graduate qualification in marine radar and radio communications systems, he became the commanding officer of a Bulgarian navy coastal radio-technical post. He was released from the Navy for political reasons, but following political changes, in 1996 by order of the Ministry of Defense was promoted to lieutenant captain of the reserve, for his contribution to the modernization of the navy communication system and social support of the navy.

In intervening years, he was the navigating officer of a SAR and SALVAGE vessel; becoming master on merchant vessels, the technical fleet and ocean fishing vessels. Captain Guerchev was also the Head of Bulgarian State SAR & Salvage department; (1975 -1978), Dep.Director General in Maritime State Shipping Corporation-Handler: Safety at sea (1978-1988) and the Bulgarian representative to Council of Inmarsat- 4 mandates x 2 yrs. He was the Bulgarian representative for the satellite ‘Cospas-Sarsat’ system and head of Bulgarian part of ‘Bulgaria-Romania High Commission ensuring the safety of navigation in the common area of Danube’.

In 1994, he founded BULSAR, the Bulgarian national volunteers maritime safety society and is currently its Chairman.

With extensive experience and knowledge of complex marine wreck removal work, submerged technical and divers’ emergency operations, he has been personally involved in more than 25 major marine disasters along the Bulgarian sea coast and the Danube, including the removal of sunken vessels in Ilichevsk- USSR, Latakia-Syria and others. Many of the rescues have been extremely complicated and difficult and its estimated that he has directly and indirectly contributed to the saving over 250 human lives in different accidents and calamities at sea.

He has initiated and organised international drills, including state marine drill ‘SOS-1978’ which involved Bulgaria, Romania and the USSR; International Volunteer drills ‘Mayday’ (2008), with the participation of (Bulsar (Bg), DAK/SAR (Turkey), SNS (Italy); Voluntary Mass rescue Drill ‘Mayday’ 2010 (Bulsar-Bg , SNS-Italy).

He has contributed towards the purchase and installation of the first two space communication terminals in the Inmarsat system for the Bulgarian Navym, and he initiated and organised NAVTEX in the Black sea countries. Capt. Guerchev has helped shape modern legislation for SAR, salvage, and wreck removal, he’s taken part in research with Inmarsat, and helped establish the Inmarsat terminal for SAR in the MRCC Varna. He has contributed to numerous publications and papers on maritime safety and safety culture, SAR, salvage and wreck removal.

He’s also led many maritime SAE initiatives, working with the Bulgarian naval academy on the computerization of maritime SAR processes and contributed towards the SAR-79 international convention. He worked to introduce the free 3-digit mobile number (161) which is used to alert the rescue services to people in distress at sea along the Bulgarian coast and created software to connects a call directly to a Bulsar member in the areas of distress.

Last but not least, Capt.Guerchev has authored many reports, organized international round tables on the problems of SAR, Salvage, and protection of the sea from oil pollution, developed patents for salvage equipment eg.‘Electromagnetic patch’ and acted as consultant for the National Investigation Service (NIS) for maritime incidents and accidents.
Гласувайте за този велик Българин тук..
Read More: https://goo.gl/YBhBnn 

Всеки, без възрастови ограничения, който желае да се развива чрез спорта НАРОДНА ТОПКА ( DODGEBALL ) е добре дошъл в нашите редици. Нашето мото е ” Спорт за всички, игра за всеки!”.

Без значение дали сте спортували някога, дали сте нереализиран човек в друг спорт, а може би сте нежелани, вие или вашето дете, заради възрастта в някой спортен клуб, дали животът ви е отделил от любим за вас спорт, или мислите, че сте много добри с топка в ръка и имате точен мерник, вие сте бивш хандбалист, бивш баскетволист или бивш волейболист, искате да участвате в турнири и състезания, за да печелите медали и купи, вие сте добре дошъл в клубовете ни в цялата страна. Народна топка създава приятелства за цял живот!

Искате ли да създадете свой собствен клуб по народна топка във вашия град и да го развивате ???!!!

Ако имате желание да играете DODGEBALL е необходимо само да се свържете с нас на тел: 0885 948496 , а ние ще ви ориентираме с плановете ни за бъдещето на този спорт. Създаваме история, а вие може да запишете името си в нея!

Предоставям ви линк към информацията за партньори, съмишленици, спонсори, инвеститори и дарители в случай,че има интерес…. https://www.narodnatopka.com/reklama-dbfb/
Описано е всичко необходимо за проекта !

Всяка закупена топка подпомага нашата дейност на национално ниво !
ТОПКИТЕ за ЗАЛА “DBFB GOTCHA BALL” СА С РАЗМЕР 7 ИНЧА ПО ДИЗАЙН НА ФЕДЕРАЦИЯ НАРОДНА ТОПКА БЪЛГАРИЯ С АВТОР ЕВА ПАВЛОВА И СА ОФИЦИАЛНО ОДОБРЕНИ ОТ WORLD DODGEBALL ASSOCIATION .
Топката е от текстил и е лека, а при удар е безболезнена.
https://www.narodnatopka.com/shop/dbfb-gotcha-ball-1/

Напиши коментар

Your email address will not be published.